Vi som gillar Maria

Follow on Bloglovin

måndag 18 januari 2016

Alla är vi kloka på vårt eget lilla sätt

Precis som jag skrev igår vill jag prata lite om vad jag själv gör för att få bukt med min krånglande kropp. Det enklaste men ändå svåraste steget är ju att ta tag i kosten. Jag har alltid ätit "rätt" men antagligen inte rätt för mig.
Som jag har skrivit om förr har jag haft ont i magen från och till hela mitt liv men aldrig fått riktigt kläm på vad det beror på.
Sen en dryg vecka tillbaka har jag uteslutit all gluten, alla mejeriprodukter, alla sojaprodukter ur min kost och det har gjort underverk!! Jag har ingen magknip och oehaget jag känt från magen det senaste halvåret är så gott som borta. Jag försöker oxå så långt det är möjligt utesluta socker men du som har läst en innehållsförteckning på sistone vet att det är ganska svårt. Det är socker i (nästan) ALLT!!
Det finns massa kokböcker med fantastiska recept som inte innehåller något att det jag räknade upp ovan. Det finns såklart massa recept på nätet och givetvis en hel del bloggar med folk som delar med sig av sina kunskaper. Jag sållar ut det som jag tycker funkar för mig och lämnar resten därhän!!

Och den psykiska biten då. Jag försöker göra Mindfulness varje dag och det är svårt. Jag har oerhört svårt att samla mina tankar men träning ger färdighet! Även inom detta ämne kryllar det av kunniga människor på internet.

Och såklart måste även lite fysik in i bilden. Jag försöker att komma ut och  - i alla fall en liten vända - promenera utomhus varje dag. Och betoning på promenera. Inte powerwalk, inte halvjogga utan bara strosa en runda och andas djupt.

För övrigt vill jag komma igång så smått med min älskade styrketräning igen och tanken är att försöka komma till gymet tre gånger i veckan. Men om det bara blir två är det oxå OK.
Då jag är anmäld till två lopp i år varav det första är i maj känns det om det är hög tid att börja med min löpträning igen men det får i alla fall vänta tills det är barmark och plusgrader!

Dagens mat:
Frukost: Mandelpannkakor med skivad banan
Lunch: Spenat och kalkonmuffins
Kvällsmat: Tacofylld zucchini

Dagens träning:
Styrketräning 30 min¨
Promenad 30 min (20 min på gymets löpband, 10 min till och från sjukgymnasten)

Dagens Mindfulness:
Kroppsscanning

Dagens bonus:
Ett välbehövligt besök hos min sjukgymnast där jag låg i sträckbänk 20 minuter

Dagens neeeeej:
Skitont i gallan framåt em/kväll. Måtte jag snart få kallelsen till det där ultraljudet.....

Är det förresten någon som vill ha recept på dagens mat är det bara att hojta till!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar