Vi som gillar Maria

Follow on Bloglovin

söndag 9 februari 2014

I love it!!

- När jag kommer hem från jobbet ska jag gå ut och gå en timme sa jag till en arbetskamrat idag.
- Varför då? undrade hon.
- För att jag vill såklart! svarade jag.

Och så är det. Jag går för att jag vill.
Men jag går oxå för att jag älskar det.
Jag älskar att gå själv i skogen och låta tankarna vandra. Och gudarna ska veta att det finns många håll de kan vandra på. Det är min alldeles egna tid. Det är tyst och jag bara njuter i fulla drag av att vara ett med skogen.
Jag älskar att känna hur jag kan pressa min kropp och hur kroppen svarar : Ja bara kom igen, jag orkar lite till!!
Innan jag visste att jag hade ett hjärtfel tränade jag oerhört mycket och jag kunde inte förstå varför jag aldrig nådde några resultat. Hur mycket jag än cyklade, sprang och crosstrainade fick jag aldrig bättre kondis. Jag blev aldrig snabbare, jag orkade aldrig mer (snarare mindre) och jag blev allt annat än uthålligare.
Men idag känner jag verkligen hur jag orkar mer, fortare och längre. Och det är en fantastisk känsla som står sig i jämförelse med det mesta.
Ett av mina träningsmål för 2014 är att klara av att springa milen på 60 minuter.
I slutet på förra året gick jag milen för första gången sen min sista hjärtoperation. Sen dess har jag försökt att gå milen minst en gång i veckan och idag började jag så smått med att springa.
Jag bestämde mig för att gå snabbt i 15 minuter och sen jogga i 5 minuter. Det var lite för fjösigt kände jag, det tog mig bara en minut att hämta andan efter joggingen. Men nånstans måste jag ju börja. Jag är ju ingen van löpare så risken finns ju att jag tar ut mig alldeles eller att jag skadar mig om jag går ut för hårt.
Planen är nu att gå/jogga milen två gånger i veckan och successivt minska gå-tiden och öka jogging-tiden. Ni som är vana löpare - låter det som ett bra upplägg?

Sen vill jag tillägga att jag älskar oxå att jag kan ta en bit choklad till mitt kvällste med gott samvete när jag vet att jag varit ute och rantat i skogen!!

Och en sån här omgivning kan man väl inte annat än att älska ♥


1 kommentar:

  1. Tycker de låter klokt. Och kanske en smula fjösigt. ;) Tror du klarat av att vända på upplägget. Jogga lååångsamt (riktigt långsamt alltså) 5 minuter. Gå 1-2 minuter. Men börja som du tänkt ett par veckor om du vill. Sen kan du levla upp till mitt upplägg.

    Peppkram!

    SvaraRadera