Vi som gillar Maria

Follow on Bloglovin

torsdag 11 april 2013

Att släppa efter lite

I morse vaknade jag med flimmer. Det är tredje morgonen på rad denna veckan. Jag förmodar att det är allt elände som hänt i år som börjar komma ikapp mig.
Efter noga övervägande med mig själv har jag bestämt mig för att släppa lite på mina höga krav på mig själv. Jag vill inget hellre än att må bra, både fysiskt och psykiskt men jag måste prioritera lite annorlunda.Risken är ju annars att det får helt motsatt effekt.

Så jag kommer att lägga av mig stegräknaren, avskeda RunkePer, sluta bokföra min träning, sluta räkna kalorier och bara vara.
Det betyder såklart inte att jag bara ska sitta still, sluta träna och börja moffa i mig hur mycket mat som helst men jag måste hitta en balans som funkar för mig.

Jag måste inte gå minst 10 000 steg varje dag.
Jag måste inte vara så jäkla duktig med träningen varje dag.
Och jag måste inte klara av mitt kalorimål varje dag.

Däremot måste jag må bra.
Jag måste röra på mig varje dag för att må bra.
Och på sikt måste jag komma tillbaka till mitt gamla jag.

Gällande min viktresa kommer den att se lite annorlunda ut.
Jag vill fortfarande gå ner mina sista 6 kilo men jag måste inte gå ner 0.5 kg i veckan.
Jag har en väninna på jobbet som vill gå ner 5 kilo.
På midsommarafton ska vi ha gått ner hälften av vad vi vill gå ner.
Så hon ska ha gått ner 2.5 kg och jag ska ha gått ner 3 kg.

Det känns som en bra plan.




4 kommentarer:

  1. Kloka ord fulla av insikt och trygghet!

    Kämpa på!
    Kram till Dig

    SvaraRadera
  2. Det låter klokt tycker jag!

    SvaraRadera
  3. Smart!! Fattar att du i första anblick ser det som ett nederlag eller steg tillbaka. Men om man tänker på att de är må bra som är ditt mål så är ju beslutet det självklara, att du gör vad du kan för att må så bra som möjligt. Det är ju svårt att "mäta" hur bra man mår, så mycket lättare att mäta t.ex. vikten och se resultaten där. Men jag tror att du fixar det här galant bara du verkligen känner efter hur du mår och är aktiv när det känns bra och tuffar på när det känns bra. Jag känner mig lugn med ditt beslut och jag kan tänka mig att dina nära och kära också slappnar av när du talar om ditt beslut!
    Kram

    SvaraRadera