Vi som gillar Maria

Follow on Bloglovin

måndag 17 december 2012

En helg fylld av aktiviteter har kommit

och gått.
I lördags fick sambon ett ryck och började tömma förrådet. Rädd som jag var för att han skulle slänga något som jag ville behålla var jag tvungen att hjälpa till så gott jag kunde. Det gick över förväntan och jag fick upp ögonen för att jag kanske orkar mer än vad jag tror.
Jag är fortfarande rädd för att jag ska ta i för mycket men jag ska försöka vara lite aktivare här hemma än vad jag varit fram till nu.
Tanken är ju att jag ska börja jobba halvtid efter nyår och därför måste jag ju våga tänja lite på gränserna och se hur mycket jag orkar.
Min kondition har försämrats drastiskt av att vara i stillhet så många månader som jag varit så jag har en del att jobba med.
Därför ska jag börja att öka på mina promenader lite och köra lite försiktigt på crosstrainern varje dag. Jag snackar alltså lägsta hastighet och motstånd.
Det är jättesvårt att veta hur det kommer att kännas att börja jobba. Jag känner mig ju ganska pigg nu men jag kan ju gå och sätta mig när jag vill och det går absolut inte att jämföra en arbetsplats med att gå hemma och drälla.

I dag har jag varit ute och gått två rundor. En i förmiddags när barnen var i skolan. Då gick jag lite mer än 6 km på 70 minuter. I eftermiddags tog jag och yngsta dottern en liten runda när hon kom hem från skolan. Däremellan stod jag 20 minuter på min crosstrainer. Än så länge känns det bra men jag får väl se hur mycket hjärtat kommer att böka runt i kväll. Det brukar bråka lite på kvällarna men om det inte blir värre ikväll vet jag att jag inte tagit i för mycket.

För att kompensera gårdagens intag av julgodis blev det rena rama hälsolunchen idag.
Keso, en burk tonfisk och broccoli. Jag är fortfarande mätt 5 timmar senare!


3 kommentarer:

  1. Hur mkt brukade du träna innan du blev sjuk? Hmm...alltså innan läkarna upptäckte vad som var fel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukade cykla till jobbet vilket är 3 mil framochtillbaka. Sen var jag på gymet 3-4 dagar i veckan samt gick mina promenader varje dag. Ett rent under att jag inte ligger död längs någon vägkant med tanke på mitt hjärtfel......

      Radera
    2. Jisses, hur hann du något annat?! :)

      Radera